3 tips jouw webshop verder uit te breiden en te laten groeien

Je hebt een steady omzet, een goed assortiment en alles loopt verder redelijk soepel. Maar er daagt een gevoel, je wilt graag verder groeien met die webshop. Wellicht weet je niet waar je moet beginnen, alles tegelijk is ook zo lastig. In dit artikel geven we je drie tips om als ondernemer jouw webshop verder te laten groeien.

Tip 1: Doe goed marktonderzoek

Jouw webshop en producten staan er. Jij weet wie jij bent en wat je verkoopt. Een sterke merkidentiteit hebben is iets wat altijd belangrijk is als bedrijf zijnde, zeker als webshop. Maar bereik je werkelijk de mensen die jij in eerste instantie zag als je doelgroep? Of is het tijd om bij te sturen. Om dit weer duidelijk in beeld te krijgen voer je een uitgebreid marktonderzoek uit. Kijk hierbij naar wie jij als bedrijf wilt bereiken, wie jullie nu bereiken (huidige klanten). Hoe communiceren deze mensen? Wat triggert hen om tot actie over te gaan? Waarbij een actie natuurlijk het liefst een aankoop is.

Vergeet tijdens dit onderzoek ook niet te kijken bij jouw concurrenten. Dit kan veel nuttige inzichten opleveren. Jouw doelgroep kiest voor een reden voor de concurrent, wat maakt hun speciaal? Neem deze informatie allemaal mee.

Tip 2: Heb een gebruiksvriendelijke webshop

Als mensen op jouw webshop komen, wil je ze daar bedienen en niet afschrikken. Een gebruiksvriendelijke webshop is daarom erg belangrijk. Dit bestaat uit veel verschillende onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan de laadtijd, consistentie, de look & feel van jouw webshop, een prettige user flow en de interactie tussen elementen. Je wilt dat mensen makkelijk door jouw webshop kunnen navigeren, alle producten vinden, afrekenen én misschien nog wat nieuws leren van jouw rijke content. Wanneer dit niet op orde is haken mensen sneller af en kiezen ze eerder voor jouw grote concurrent, liever niet toch?

Een fijne webshop geldt niet alleen voor de bezoekers, maar ook voor Google. Google meet namelijk de gebruikerservaring van jouw webshop. Dit zijn drie statistieken die worden gebruikt bij het beoordelen van jouw website. De gegevens van deze statistieken worden meegenomen in de ranking van jouw webshop in Google, de zoekresultaten. Dat betekent dat wanneer jouw webshop niet fijn in omgang is, dit ook ten koste gaat van jouw ranking in Google!

Tip 3: Zet vol in op SEO

Als potentiële klanten online gaan zoeken naar een product dat jij aanbiedt maar niet bij jou uitkomt, is gewoon heel erg zonde. Organisch gevonden worden met jouw webshop is daarom mega belangrijk. Kies ervoor om met SEO aan de slag te gaan. Search Engine Optimization, voor kort SEO, staat voor het verbeteren van jouw webshop zodat je beter in de zoekresultaten getoont wordt. Wanneer je bovenaan in de zoekresultaten staat zal je meer verkeer naar jouw webshop krijgen én voor een stuk naamsbekendheid bij potentiële nieuwe klanten zorgen.

Bonus tip: Kies voor een gelijkgestemd E-commerce bureau

Deze drie tips zijn geen kleine onderdelen om mee bezig te zijn. Het is aardig veel om over na te denken én om te beheren. Heb jij hier niet de capaciteit en/of tijd voor? Kies er dan voor om een E-commerce bureau in te schakelen. Zij kunnen jou helpen en ontzorgen in veel taken en zo wordt marktleider worden met E-commerce in jouw vakgebied een stuk makkelijker!

Ook interessant..

Meest populair