Als ondernemer kun je niet meer zonder een website. Maar de website moet natuurlijk wel bij het doel dat je hebt passen. Je ziet het vaker op websites, dat ze niet voldoen aan eisen die klanten hebben of door de jaren heen een wirwar zijn geworden! Daar moet je dus echt wel rekening mee houden. Gelukkig hebben wij een 5-tal tips voor je die echt helpen bij de start van een website! Ook als je inmiddels al langere tijd een website hebt.
1. Weet wat je wilt bereiken
Voor je zomaar vanuit het niets een website laat bouwen. Weten wat je er echt mee wilt bereiken is belangrijker dan je denkt. Wanneer je een timmerman bent wil je mensen vast en zeker laten zien wat je te bieden hebt. Vertel daarom waar de klant naar op zoek is. Je hebt vast je eigen specialiteiten of die specifieke kennis in huis waar klanten echt naar op zoek zijn. Zo bereik je deze klanten dus ook makkelijker. Met andere woorden, als jij zoekt naar een timmerman vind je duizenden vakmensen. Maar zoek je naar een timmerman voor de afwerking van je keuken zijn dit er al een stuk minder! Wees dus specifiek en gericht op wat je echt te bieden hebt.
2. Het design vertelt niet alles
Leuk een grafisch sterk design. Maar vaak verlies je het doel dat je hebt volledig uit het oog en heeft het geen meerwaarde! Want klanten kunnen niet vinden waar ze naar zoeken, het laden van je website duurt lang waardoor klanten niet eens vinden wat ze zoeken. Vaak ziet een betaalbare en goedkope website er qua design strak uit, maar dit wil vaak niet zeggen dat deze het gewenste resultaat levert. Ga op zoek naar een website die er goed uitziet en functioneel is. Houd daarbij ook rekening met zoekmachine marketing en conversie optimalisatie.
3. Weet wie je wilt bereiken
Het doel vertelt eigenlijk al wat je wilt bereiken. Maar is het doel ook gemaakt voor de klant die je uiteindelijk wil bereiken. Daarom is het goed om een doelgroep te hebben waar jij je vooral op richt. Laat dit op de website dan ook vooral naar voren komen door de taal waarop je bezoekers aanspreekt en laat voorbeelden van klanten zien.
4. Kies voor de juiste functionaliteiten
Een website moet natuurlijk de nodige functionaliteiten hebben. Maar omdat er zoveel voor een website beschikbaar is loopt een website snel te vol met functionaliteiten. Dit moet je echt voorkomen. Beperk je bij het kiezen van functies op wat je website echt nodig heeft om klanten te bereiken.
5. Structuur en overzicht is belangrijk
Hanteer op de complete website een duidelijke structuur. Daarmee weten bezoekers en potentiële klanten precies waar ze moeten zijn voor de juiste informatie. Of dit nu op de voorpagina, het blog of de pagina met voorbeelden is. Maak alles duidelijk, overzichtelijk en het de klant vooral gemakkelijk!