Je hebt vast wel eens gehoord van de testmethode A/B testing. Bij de simpelste vorm van een A/B test wordt de effectiviteit van twee varianten van bijvoorbeeld een landingspagina of advertentie gemeten. Door 50% van de bezoekers variant A te laten zien en 50% variant B kan de effectiviteit van de varianten perfect tegen elkaar getest worden. Aan de conversieratio kan precies afgelezen worden welke variant beter werkt. A/B testing wordt veel toegepast bij conversie optimalisatie. Weten waarom splittesten interessant zijn? En hoe dit precies werkt? Je leest het in dit artikel.
Waarom kiezen voor A/B testing?
Er zijn ontzettend veel redenen te bedenken waarom het interessant is om A/B testing in te zetten om de conversie op je website te verbeteren. De belangrijkste redenen hebben we hieronder voor je verzameld:
- Kostenefficiënt. Met een A/B test investeer je in een blijvende verbetering van de website conversie. Je zorgt ervoor dat bezoekers sneller converteren en meer opleveren. Het is dan ook slimmer om te investeren in A/B testing, dan blindelings mee te focussen op meer bezoekers. Denk eraan dat bezoekers op zich niks opleveren. Een hogere conversie daarentegen wel.
- Bezoekers beslissen. In het beslissingsproces bij A/B testen speelt geen enkele medewerker een rol, de websitebezoekers bepalen namelijk wat het meeste resultaat oplevert en dat is dan ook hetgeen dat het beste werkt.
- Meetbaar. De resultaten van A/B testing zijn duidelijk meetbaar op basis van cijfers. Beslissingen worden dan ook genomen op basis van cijfers. Test, meet en verbeter je website!
Hoe werkt een A/B test?
Na een conversie, bijvoorbeeld een contactaanvraag, aankoop, offerteaanvraag of opt-in, komt de bezoeker meestal op een bedankpagina. De conversieratio van een pagina wordt dan ook gemeten door het aantal bezoekers op je conversiepagina te delen door het aantal bezoekers op je bedankpagina.
Bijvoorbeeld: je hebt 200 unieke bezoekers op je conversiepagina, waarvan er 10 terecht komen op je bedankpagina, dan heeft de pagina een conversieratio van 5%.
De conversieratio kan je gemakkelijk zelf bijhouden in Google Analytics. In je account kan je een doel stellen door zowel de conversiepagina-url als de bedankpagina-url op te geven. Nu kan je beginnen met een A/B test voorbereiden. Dupliceer hiervoor eerst je conversiepagina, zodat je twee identieke pagina’s hebt, vervolgens kun je een onderdeel dat je wilt testen aanpassen. Het is ontzettend belangrijk om per test maximaal één ding te veranderen. Bijvoorbeeld de prijs, indeling, button kleur, headline, tekst, call-to-action enzovoorts. Zo weet je precies wat het effect van je aanpassing is. Op het moment dat je meerdere aanpassingen doet, dan zal je nooit weten waar het verschil in conversie aan ligt.
Nu heb je beide pagina’s klaar voor de test en is het belangrijk om met Google Optimize in te stellen dat de twee pagina’s tegen elkaar getest worden. Na het invoeren van de urls ontvang je een code die op je pagina geplaatst moet worden. Deze code zorgt ervoor dat de websitebezoekers automatisch verdeeld worden over beide pagina’s. Vervolgens kan je in Google Optimize de resultaten van de A/B test bekijken en analyseren.
Meer lezen over handige tips en tricks op het gebied van online marketing? Lees het op MarcoBouman.com!