Op het gebied van recruitment blijft de markt zich ontwikkelen en nieuwe trends blijven verschijnen. Bezit je een recruitmentbureau of werk je als recruiter? Dan is het uiteraard van groot belang dat je op de hoogte bent en blijft van de laatste ontwikkelingen binnen deze sector. Hieronder meer informatie over de laatste trends en ontwikkelingen in recruitment.
Wat is recruitment?
Recruitment is simpelweg het gehele proces vooraf, tijdens en rondom het aannemen van personeel. Denk hierbij aan het zoeken van het juiste personeel, het vervolgens aannemen van het personeel en het op de juiste plek plaatsen van personeel binnen een organisatie of onderneming. Ben je als organisatie tijdelijk op zoek naar veel nieuw personeel? Kijk dan eens rond en verken de mogelijkheden om tijdelijk een interim recruiter aan te nemen om je werk, tijd en energie uit handen te nemen.
Automatisering
Het vinden van het juiste personeel kan veel tijd in beslag nemen, door gebruik te maken van systemen en software die automatisch online personeel selecteert met bepaalde competenties die op zoek zijn naar een baan, zorgt ervoor dat je gemakkelijker personeel kunt selecteren voor een specifieke functie. Zo wordt het grote werk automatisch gedaan en is het daarna een kwestie van manueel selecteren en ervoor zorgen dat je de juiste kandidaten eruit haalt en uitnodigt voor een gesprek.
Werk-privé balans
Na de coronaperiode zijn er steeds meer werkenden die graag (deels) thuis willen werken om zo flexibeler te zijn en niet alleen maar tijd door te brengen op kantoor. Door je als werkgever flexibel op te stellen, zorg je er ook voor dat je aantrekkelijker wordt voor potentieel personeel om voor jou te kiezen. Kinderen ’s ochtends vroeg eerst naar school brengen voordat je door rijdt naar kantoor of een gelovige collega die tussen de middag graag een momentje voor zichzelf heeft om te bidden? Het zal je maatschappelijke positie als bedrijf zijnde alleen maar vergroten door hier ruimte voor te bieden.
Vaardigheden
CV’s zijn niet meer het belangrijkste middel om kandidaten aan te nemen na een aantal gesprekken. Uiteraard is de achtergrond en werkgeschiedenis van de potentiële kandidaat van groot belang, maar de wil om te leren, innoveren en de motivatie is wellicht tegenwoordig nog wel belangrijker dan een goed CV.
Bedrijfsuitstraling
Vele werkgevers zijn op zoek naar goed gekwalificeerd en gemotiveerd personeel. Maar waarom zouden ze jou als werkgever moeten kiezen om voor te komen werken in plaats van één van de vele andere opties? Met een goede employer branding strategie vertel je eenvoudig wat jij te bieden hebt als werkgever en vooral wat je als extra’s te bieden hebt ten opzichte van concurrerende bedrijven. Zo vergroot je de kans dat een potentiële kandidaat voor jou kiest.