Effectief verandermanagement: waarom is het relevant voor jouw bedrijf?

Soms is het nodig om veranderingen toe te passen op de werkvloer of op privégebied. Aangezien de mens van oudsher uit geprogrammeerd is en het best rendeert in een vast ritme of bij bepaalde terugkomende werkzaamheden, is het soms erg lastig om deze veranderingen uit te moeten voeren. Echter is het soms noodzakelijk om veranderingen aan te brengen om te blijven groeien als bedrijf zijnde en om te zorgen dat je een voorsprong op de concurrentie blijft behouden. Maar hoe voer je effectief verandermanagement uit en waarom is het relevant voor jouw bedrijf?

Waarom veranderen?

Zoals eerder benoemd renderen de meeste mensen slecht bij acute, ingrijpende veranderingen. Vandaar dat veranderingen op de werkvloer een grondige voorbereiding vereist en de veranderingen ook voor een (voor iedereen) duidelijke manier gecommuniceerd dienen te worden. Vasthouden aan oude gewoontes is dus niet altijd een optie. Veranderen is iets waar dus veel mensen moeite mee hebben, er is daarom ook niet voor niets een heuse veranderkunde opleiding om aan de stijgende vraag naar professionals op dit gebied te kunnen voldoen. De manier waarop je verandermanagement toepast en tegelijkertijd vasthoudt aan de visie en strategie van jouw bedrijf kan er echter wel voor zorgen dat medewerkers er vertrouwen in hebben dat je het juiste voor het bedrijf zult doen en je zullen volgen in het traject. De juiste timing en gedegen voorbereiding is hierbij van groot belang.

Hoe effectief verandermanagement toepassen?

Het belangrijkste bij effectief verandermanagement toepassen is dat je trouw blijft aan je missie, visie en strategie die je met je bedrijf volgt. Dat betekent niet dat je niet moet blijven meegroeien met de markt en veranderingen door moet voeren om de concurrentie voor te blijven en vernieuwd te blijven opereren. Je bent tenslotte niet voor niets tot dit punt gekomen met je bedrijf. Kijk daarom of je verandermanagement toe kan passen waarbij je nuances aanbrengt in je succesverhaal in plaats van het veranderen van je complete missie, visie en strategie. Soms kunnen kleine veranderingen verrassende inzichten bieden of je bedrijf net even die extra voorsprong op de concurrentie geven of laten behouden. Zorg er in ieder geval voor dat je van tevoren een gedegen plan maakt of aan de hand van een externe partij laat maken. Als een externe partij naar je bedrijf kijkt, kan dit ook al voldoende inzicht en handvaten geven om kleine veranderingen/verbeteringen toe te passen die je verder kunnen helpen richting de toekomst.

Ook interessant..

Meest populair