Het belang van een goede omgevingsanalyse

Wil jij graag het gebied en de ontwikkelingen rondom- of in de sector waar je bedrijf zich in bevindt monitoren en waar nodig je eigen bedrijf bijsturen of proberen om de marktpositie te vergroten? Dan is het een goed idee om een omgevingsanalyse te (laten) maken. Maar wat is het belang van een goede omgevingsanalyse?

Wat is een omgevingsanalyse?

Aan de hand van een omgevingsanalyse kun je je eigen positie bepalen ten opzichte van de omgeving en de veranderingen die in de directe omgeving plaatsvinden. Zo kun je hier met je bedrijf goed en tijdig op inspelen. Er zijn diverse stappen die genomen dienen te worden bij het maken van een omgevingsanalyse.

Beginpunt bepalen

Ten eerste dien je het beginpunt te bepalen van je analyse. Welke aspecten wil je onderzoeken en monitoren? Zorg ervoor dat je je in eerste instantie op één, maximaal twee aspecten richt. Wil je bijvoorbeeld weten hoe je doelgroep(en) gereageerd hebben op je laatste marketingcampagne? Of wil je onderzoeken welke veranderingen je doelgroepen graag doorgevoerd zien worden of missen binnen je bedrijf? Door duidelijke focuspunten te leggen, kun je dit eenvoudig bepalen en vormt dit het startpunt van je omgevingsanalyse.

De omgeving en focuspunten analyseren

Je kunt bijvoorbeeld een online enquête starten en je doelgroepen gericht via emailmarketing om waardevolle input vragen. Echter kun je zaken ook grotendeels via social media monitoren. Welke posts werden goed bekeken en over welke onderwerpen werd eventuele kritiek geuit? Zijn er influencers die ambassadeurs van je merk vormen? Vraag deze dan ook gericht naar hun mening, zodat je ook via die weg de eventuele positieve- en verbeterpunten voor je organisatie te weten kunt komen.

Actie ondernemen

Na deze twee stappen kun je je als het goed is een beter beeld vormen over de sterktes, zwaktes, kansen en knelpunten die zich in- en rondom je bedrijf bevinden. Je kunt hier nu dus ook daadwerkelijk gerichte actie op gaan ondernemen. Ben je een groter, publiekelijk bedrijf wat negatief in het nieuws is geweest? Zorg dan ook zeker voor een gedetailleerde communicatieanalyse om de publieke opinie weer op je hand te krijgen en de opgelopen imagoschade voor je bedrijf te verkleinen of binnen de perken te houden. Door een communicatieanalyse zijdelings onderdeel te maken van je omgevingsplan, kun je zorgen dat je omgevingsanalyse nog completer is. Zorg er wel voor dat je de inhoud van de analyse continu blijft monitoren.

Ook interessant..

Meest populair