Volgens het CBS is het aantal inbraken en diefstallen bij bedrijven over een periode van 10 jaar (2010 tot 2020) gedaald van 35.000 per jaar naar 15.000 per jaar. Hoewel het er dus op lijkt dat ondernemers zich steeds beter weten te beveiligen tegen inbraak en diefstal, heeft 40% alsnog weleens hiermee te maken. De schade bij inbraak en diefstal kan hoog oplopen, en de impact ervan is groot. Zo levert diefstal van goederen derving van inkomsten op en vertraagt het de levering aan de klant. En wat te denken van het verlies van belangrijke bedrijfsdocumenten? Om maar niet te spreken over het verzekeringstraject: een extra aanslag op je tijd. Het is dan ook begrijpelijk dat preventiemaatregelen voor jouw kantoor van groot belang zijn. In dit artikel vertellen wij je daarover graag meer.
Een gecertificeerde kluis voor zakelijk gebruik
Een van de tips waarmee je jouw kantoor beter kunt beveiligen tegen inbraak is met een gecertificeerde kluis voor zakelijk gebruik, eventueel vakkundig geplaatst en verankerd door een VCA gecertificeerde monteur. Met zo’n gecertificeerde bedrijfskluis op kantoor ben je namelijk verzekerd wanneer er iets met de inhoud – denk aan gevoelige informatie, waardevolle kostbaarheden – gebeurt. Hierbij is de zogenaamde “waardeberging contant geld en kostbaarheden” een term die gebruikt wordt om aan te geven hoeveel contant geld of kostbaarheden de verzekering dekt. Verzekeraars gebruiken dit dus als indicatie om de dekking van beiden te berekenen, waarbij een hoog bedrag gelijk staat een zakelijke kluis met een hoge inbraakwerendheid.
Een alarmsysteem
Een andere tip is het installeren van een alarmsysteem met bijvoorbeeld geluidssignalen of camerabewaking. Door het alarmsysteem te koppelen aan een particulier alarminstallatiebedrijf of een particuliere alarmcentrale, word je bij inbraak – of een poging daartoe – meteen gebeld. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) heeft kwaliteitseisen opgesteld waaraan zo’n particulier(e) alarminstallatiebedrijf of -centrale moet voldoen. In dat geval beschikken zij over een zogenaamde BORG-certificatie.
Een centrale receptie, toegangspassen en beveiligingspersoneel
Door met een centrale receptie in combinatie met toegangspassen te werken, voorkom je dat ongewenste gasten zomaar jouw kantoor in kunnen. Zo kan een centrale receptie aan de hand van bijvoorbeeld een gastenlijst checken of de persoon in kwestie daadwerkelijk door een van de collega’s is uitgenodigd. Het daarnaast inzetten van beveiligingspersoneel kent twee voordelen: ten eerste schrikt het ongewenste bezoekers op voorhand af, ten tweede kan de beveiliger ingrijpen bij een eventuele inbraak.
Ook het inbraakwerend maken van ramen en deuren (met hang- en sluitwerk voorzien van SKG-keurmerk) of het inzetten van een inbraakpreventiesysteem met bewegingssensoren in combinatie met beveiligingscamera’s zijn middelen om jouw kantoor minder inbraakgevoelig mee te maken. Hoe inbraakgevoelig is jouw kantoor eigenlijk?