Het is belangrijk om de online reputatie van jouw onderneming goed op orde te houden. Dan is het dus wel ook belangrijk dat je weet wat je moet doen. Je hebt soms helemaal geen grip op wat er online allemaal gaande is als het over jouw onderneming gaat. Misschien moet je google zoekresultaten verwijderen. Je kan echter ook de volgende zaken doen.
Het gebruik van media monitoring
Het begint allemaal bij media monitoring. Wanneer je hier een tool voor gebruikt, dan kan je gemakkelijk alle informatie die online over jou te vinden is verzamelen. Bedenk je immers dat alles wat jij vindt ook door anderen gevonden kan worden. Wanneer je dit voor kan zijn, dan is dat natuurlijk alleen maar fijn. Dankzij de monitoring zie je of het beeld positief of negatief is. Dit is een eerste stap.
Een strategie kiezen
Het is vervolgens zaak om een strategie te kiezen. Online reputatiemanagement hiervoor inzetten kan dan weleens een heel goed idee zijn. Het is zaak om te bepalen wat je doet met de informatie die je online vindt. Bedenk je bijvoorbeeld hoe je eigenlijk wilt overkomen. Zo kan je ook bepalen waar je wel op moet reageren en wat je voor kennisgeving moet aannemen. Ook kan je bepalen wat je moet doen wanneer een misstap viraal gaat. Dankzij je strategie weet je wat je moet doen.
Beter met social media
Vooral de berichten op social media moet je goed in de gaten houden. Dit kan namelijk snel verkeerd gaan. Het is zelfs aan te raden om hier specifiek medewerkers op te zetten. Door snel te reageren bij negatieve berichten kan je escalatie zelfs ook voor zijn. Dat is helemaal aantrekkelijk. Alleen al om die reden is beter worden met social media van grote waarde. Dit kan je veel gaan opleveren.
Wat doe je met reviews?
Het is slim om te reageren op negatieve reviews. Het is belangrijk dat je de reviewer bedankt voor de feedback. Wanneer je deze feedback krijgt, dan kan je die immers gebruiken voor jouw producten of diensten. Het is niet aan te raden negatieve reviews te verwijderen of een tegenaanval te lanceren. Dit maakt het alleen maar negatiever. Overigens kan je ook op deze manier kijken naar reacties op vragen en posts. Mensen kunnen tevreden zijn, maar het kan ook negatief zijn. Zorg dan dat je dit op een positieve manier gebruikt.