Het perfecte relatiegeschenk is een blijk van waardering richting medewerkers of (vaste) klanten. Het is dus zeker de moeite waard om op zoek te gaan naar een relatiegeschenk wat past bij jouw bedrijf, personeel en klanten. Heb je zorgvuldig voor een cadeau gekozen, dan is de kans groot dat je klanten en personeel dit erg zullen waarderen. Besteed je hier geen aandacht aan en geef je een personeelslid de opdracht om hier maar wat kleins van te maken, dan kan dit ook zeker zorgen voor een negatieve werking vanuit het personeel en loyale klanten. Maar hoe vind je het perfecte relatiegeschenk? Wij geven hieronder vijf tips om jou te helpen het perfecte geschenk te vinden.
Tip 1. Originaliteit
Een dure fles wijn in een gegraveerd houten kistje is allang niet meer speciaal om als relatiegeschenk weg te geven. De klant heeft waarschijnlijk zijn kantoor al vol staan met enkele dozen wijn van andere relaties. Zeker de klanten waarmee je een langdurige relatie hebt opgebouwd, zullen meer van je verwachten dan een simpel relatiegeschenk. Is het budget wat over is voor relatiegeschenken dit jaar lager uitgevallen dan vooraf is ingecalculeerd, zorg dan in ieder geval voor een persoonlijke boodschap om de klant en je personeelsleden het idee te geven dat je wel degelijk aandacht aan hen hebt besteed.
Tip 2. Duurzaamheid
Staat jouw bedrijf voor milieuvriendelijk of duurzaam werken, dan is het uiteraard raadzaam om je relatiegeschenk hier op aan te passen. Kies voor een relatiegeschenk met een duurzame verpakking, Fairtrade producten, duurzaam geproduceerde chocolade, of een biologisch geteelde plant om bonuspunten te verdienen met jouw relatiegeschenk. Zo geef je stiekem ook de boodschap af aan klanten dat je staat voor de kernwaarden van jouw bedrijf en hier veel waarde aan hecht.
Tip 3. Promotie eigen bedrijf
Vergeet uiteraard nooit om reclame te maken voor je eigen bedrijf. Hoe groot of klein je relatiegeschenk ook is. Van sleutelhangers bedrukken tot complete geschenkpakketten. Vergeet nooit de mogelijkheid te benutten om extra reclame te maken of in the picture te blijven bij klanten. Zorg ervoor dat jouw bedrijfslogo professioneel op het relatiegeschenk wordt gedrukt, geprint of geborduurd.
Tip 4. Technologie
Veel mensen zijn gevoelig voor technologische snufjes of nieuwe gadgets. Steek jij net wat meer tijd in het vinden van een nieuwe gadget met eigen bedrijfslogo of een tof technisch snufje, dan zal dat zeker gewaardeerd worden en misschien nog wel belangrijker… Jouw geschenk zal hoogstwaarschijnlijk meteen opvallen tussen de rest van de relatiegeschenken van eventuele concurrenten.
Tip 5. Waarde
Uit onderzoek blijkt dat de waarde van een relatiegeschenk wel degelijk van grote invloed is op het waarderen van een relatiegeschenk. Loyale klanten verwachten geen pen of goedkope fles wijn, maar gaan stiekem toch wel uit van een cadeau waaruit blijkt dat je de samenwerking waardeert. Mocht je niet veel budget meer over hebben om je klanten en personeel van een waardevol relatiegeschenk te voorzien. Probeer er dan het beste van te maken, door de verpakking er niet cheap uit te laten zien en het geschenk te voorzien van een persoonlijke touch.