Er is een goede kans dat IT de absolute kern vormt van jouw bedrijf of organisatie. Daar komt alles samen, en vanuit daar wordt alles geregeld. De IT-infrastructuur is bij veel bedrijven zo cruciaal, dat die allang niet meer weg te denken is uit de dagelijkse praktijk. Maar hoeveel grip heb je nou echt op die aangebrachte structuren?
Om goed inzicht te krijgen in de IT-oplossingen in jouw bedrijf, is het verstandig die in kaart te brengen. Dat is een hele klus, want in veel gevallen gaat het om een wirwar van programma’s, die gedeeltelijk verouderd is en gedeeltelijk gloednieuw. Hoe krijg je daar nou een goed overzicht van?
IT in kaart
Natuurlijk is elke organisatie anders, en ook de manier waarop de IT is ingericht, verschilt van bedrijf tot bedrijf. Die unieke ‘kaart’ van de infrastructuur van IT in beeld krijgen heeft een aantal voordelen. Als bedrijf krijg je grip op de situatie, en kun je beter sturen. Is de infrastructuur steeds goed geüpdatet, of is het nodig om te investeren? Is er It training nodig om efficiënter te werken met bepaalde systemen? En zijn er punten waarop de huidige IT-oplossingen achterhaald zijn, uitgebreid moeten worden – of kan er juist gesnoeid kan worden in de aanwezige systemen?
De ontwikkelingen op het gebied van IT gaan razendsnel. Eenmalig een kaart maken is dan ook niet het doel: het gaat erom duidelijk te krijgen hoe de structuur in elkaar steekt, hoe ontwikkelingen worden geïmplementeerd, en ook waarin de toekomst op moet worden gelet. Hoe schaalbaar is het systeem? Waar ligt het zwaartepunt van het bedrijf op IT-vlak? Het in kaart brengen van de IT-infrastructuur is het beginpunt voor het verbeteren van de IT-systemen en -oplossingen voor de toekomst. Op die manier kan een kleine stap toch een grote invloed hebben op beslissingen die in het bedrijf of in de organisatie worden gemaakt.
Verder komen met IT
Het goed in kaart brengen van IT begint met een overzicht van de huidige oplossingen. Op basis daarvan kan er al snel worden nagedacht over mogelijke wijzigingen in de systemen, die de gehele structuur ten goede komt. Specifieke problemen kunnen makkelijker worden opgelost. En tot slot kan er aan de hand van de kaart een route worden uitgestippeld voor de toekomst – op het gebied van onderhoud en management van de infrastructuur, maar ook op het gebied van vernieuwen en vervangen.