Wat is een kpi? Betekenis en uitleg!

Ben jij al bekend met de term KPI? Mocht dit niet het geval zijn, dan ben je hier aan het goede adres. Deze afkorting staat voor kritieke prestatie-indicatoren en iedereen in een bedrijf heeft ermee te maken. Je wilt namelijk richting geven aan het bedrijf en alles zo goed mogelijk meten om succesvol te worden en te blijven. In dit artikel lees je alles over de betekenis van een KPI en waarom het zo belangrijk is om het toe te passen binnen een bedrijf.

KPI betekenis

Het handige aan een KPI is dat je de prestaties van je organisatie kunt meten. Je hebt een overzicht van de voortgang en dit maakt het meetbaar en concreet. Je ontdekt dan waar je het goed doet en waar nog verbetering mogelijk is binnen het bedrijf. Een kritieke prestatie-indicator stel je op volgens het SMART-principe en moet voldoen aan de volgende vijf eisen: specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realiseerbaar en tijdgebonden. Heb je dit gedaan, dan gaat het opstellen van een KPI een stuk eenvoudiger.

KPI’s voorbeelden

Elk bedrijf heeft zijn focuspunten en het is daarbij belangrijk dat je zo goed mogelijk meet wat je wilt meten. Zo kun je een KPI opstellen om de missie en visie richting te geven, maar het is ook mogelijk om het te specificeren voor een afdeling. Bijvoorbeeld voor sales, waarbij je kunt kijken naar de maandelijkse groei, de gemiddelde conversietijd of wat het gemiddelde aankoopbedrag van klanten is. Bij de financiële afdeling kijk je naar omzetontwikkeling, nettowinstmarge of de return-on-investment.

Waarom is een KPI belangrijk?

Niet alleen is het handig om te weten wat een KPI is, maar ook waarom het zo belangrijk is. Je stelt altijd doelen voor de korte en voor de lange termijn en dit vertaal je naar concrete doelstellingen. De kritieke prestatie-indicatoren zorgen ervoor dat deze doelen meetbaar zijn. Zo zie je meteen of het realistisch is om een doel te behalen. Pas je het niet toe binnen het bedrijf, dan is het moeilijk om de voortgang van je doelen te meten. Het gevolg is dan dat je geen richting kunt geven aan het bedrijf.

Ook interessant..

Meest populair