Leden van je vereniging verbinden? Een online community is de oplossing

De Covid-19 crisis heeft ervoor gezorgd dat we helaas steeds minder fysiek kunnen samenkomen. Samenkomsten met grote groepen zijn zelfs helemaal verboden. Hoe zorg je er als verenging voor dat je toch contact houdt met je leden? Een online community biedt een fijne oplossing voor verenigingen die juist ook nu de verbinding en samenwerking met leden willen behouden. Maar wat is een online community eigenlijk? Ontdek de voordelen van een online community voor je vereniging, ook voor ná de crisis.

Wat is een online community?

Heel simpel gezegd is een online community een online omgeving waarin mensen met gemeenschappelijke kenmerken samenkomen. Dit zijn meestal mensen die samen een bepaalde interesse, probleem, hobby, studie of baan delen. Het is dus een virtuele ontmoetingsplaats waarop mensen bij elkaar kunnen komen en elkaar kunnen inspireren en helpen. Ook kunnen leden sociale contacten met elkaar opbouwen en informatie en ideeën uitwisselen.

Voordelen van een online community voor je vereniging

Het starten van een online community wordt steeds populairder. Niet alleen om volgers voor je merk te genereren, maar juist ook als platform om het contact met mensen uit de community te behouden en versterken. Het voordeel van een online community voor een vereniging is allereerst natuurlijk dat deze tijdloos en grenzeloos is: leden kunnen op ieder moment en vanaf elke plaats contact maken met de vereniging. Om contact te hebben en houden is fysieke aanwezigheid niet nodig; ideaal nu samenkomsten niet kunnen doorgaan. Bovendien is het een laagdrempelige vorm van communicatie. Hierdoor zullen leden sneller contact maken met andere leden en dit is goed voor de verbinding en het gevoel van saamhorigheid binnen de vereniging. Een ander belangrijk voordeel is dat de leden elkaar binnen de online community op de hoogte kunnen houden van belangrijk verengingsnieuws en online events. Daarnaast kun je een deel van de community ook openstellen voor potentiële leden. Zo draagt de virtuele ontmoetingsplek ook bij aan het werven van nieuwe leden.

Hoe zet je de online community op?

Een online community biedt dus veel kansen voor een vereniging, maar hoe zet je deze op? Allereerst is een goede voorbereiding cruciaal. Het verenigingsbestuur moet van te  voren precies weten wat ze met de community willen kunnen en bereiken. Wat is het doel van het platform? Daarnaast is het belangrijk om een platform of software te kiezen. Als je zelf geen technische mensen in huis hebt is het slim om te kiezen voor een stabiel reeds bestaand platform. Betrek vervolgens ook de leden bij het indelen van de community. Je wilt immers dat er voldoende raakvlak voor is. Daarna is het tijd om de rollen te verdelen: wie is waarvoor verantwoordelijk? Wie gaat de verschillende onderdelen beheren, wie werft nieuwe leden voor de online community en wie controleert bijvoorbeeld op het naleven van de huisregels?

Ook interessant..

Meest populair