Leer alle fijne kneepjes van de logistiek online

Logistieke kennis is van onschatbare waarde voor elke ondernemer. Gelukkig is ook deze kennis zeker online te delen. Met behulp van onze coaches ben je binnen no-time een logistieke alleskunner. Mensen leren op allerlei verschillende manieren, dus schroom ook zeker niet om contact met onze coaches op te nemen. Dan kunnen ze de opleiding/ cursus helemaal aanpassen naar jouw wensen.

Vier aandachtspunten voor een strak logistiek management

Om je logistieke proces te verbeteren geven we je 4 tips mee. Verdiep je hier verder in en je bent gegarandeerd van een vlot verzendingsproces!

1) Investeren in een goed systeem

Des te beter je systeem onderhouden wordt, en des te meer processen je binnen dit systeem borgt, des te meer je kunt vertrouwen op dit systeem.

Voor de logistiek is het essentieel dat je met up-to-date informatie over voorraden (zie ook punt 2), opslaglocatie, en eventuele datums kan werken. Het werken met systemen die zoveel mogelijk van je processen in 1 systeem borgen is hierbij ideaal: dit voorkomt dubbel werk of ongelijke gegevens. 

2) Garandeer de beschikbaarheid van je producten

Wist je dat het zeven tot tien keer duurder is om nieuwe klanten te werven dan om aan je bestaande klanten te verkopen? Zorg er daarom voor dat je bestaande klanten zo weinig mogelijk een “Nee” hoeft te verkopen. En nog belangrijker: voorkom dat je klanten moet teleurstellen of beloftes moet breken.

Een van de belangrijkste logistieke eigenschappen in dit onderdeel is voorraad. Gebruik werkbare en betrouwbare systemen, duidelijke werkprocessen en frequente controles (bijv. “cyclisch tellen”) om ervoor te zorgen dat je voorraadcijfers altijd correct zijn. Zo voorkom je dat je producten verkoopt die je niet hebt, en klanten ontevreden achter laat! 

3) Kies het juiste logistieke model voor jouw bedrijf

Just-in-Time, Dropshipping, Consignatie stock: allemaal logistieke modellen met hun eigen voor-en nadelen. Zorg ervoor dat je methodes kiest die goed passen bij jouw bedrijf. Voor een prijsvechter die magazijnkosten wil besparen kan Dropshipping bijvoorbeeld erg interessant zijn.

Een A-merk kijkt hier misschien heel anders naar: deze wil de producten eerst zelf keuren voor dit aan klanten wordt verkocht, en heeft dus een eigen magazijn nodig. Denk dus goed na over jouw wensen bij het kiezen van een logistiek model!

4) Investeer in goede apparatuur

Je logistieke proces is het visitekaartje van je bedrijf. Een bestelling die te laat of beschadigd binnenkomt laat een slechte eerste indruk achter, en eerste indrukken blijven lang bij. Investeer dus in kwalitatieve middelen. Dit laat niet alleen een betere indruk achter bij de klant, maar bespaart op de lange termijn vaak ook zorgen.

Dus investeer in een solide kartonnen verpakking in plaats van een dun papieren envelop, werk met een erkende logistieke partner in plaats van een onbetrouwbare prijsvechter, en gebruik kwalitatieve verzend labels (zoals dymo etiketten) in plaats van je eigen onleesbare handschrift.

Ook interessant..

Meest populair