Met een LinkedIn advertentie kun jij je zakelijke doelgroep perfect bereiken. Wist je bijvoorbeeld dat ruim 60% van B2B marketeers al LinkedIn adverteren gebruikt om hun bedrijf te promoten? Dat is natuurlijk niet voor niets. Maar als je een advertentie hebt draaien, wil je hier zoveel mogelijk uithalen. Daar is evaluatie en optimalisatie voor nodig. En in dit artikel vertellen wij je hoe je dat doet en waar je oplet. Lees mee!
Wat kun je evalueren?
Zeker wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met LinkedIn Ads kun je nog veel leren door te testen. Blijf daarom kritisch kijken naar je campagnes. Er zijn drie zaken die extra aandacht verdienen: demographics, performance, doelgroepen en je ads. Hier gaan we dieper op in.
Demographics
Binnen de demographics kun je zien hoe de job titles en functies die jij hebt ingesteld, presteren. Zo kun je bijvoorbeeld een conclusie trekken dat een functie waarvan je dacht dat die goed zou presteren, zich toch niet aangesproken voelt door jouw advertentie.
Is dat het geval? Dan kun je deze demographic uitsluiten bij je volgende campagne. Zo maak je je doelgroep steeds kleiner en specifieker. Wat voor betere prestaties zorgt.
Performance
Welke statistieken je in de gaten moet houden, is mede-afhankelijk van het doel dat je met de campagne hebt. Belangrijke metrics voor conversie zijn bijvoorbeeld ‘kosten per order’ en ‘conversieratio’. Focus jij je liever op engagement dan conversie? Dan zijn likes, views en de engagement rate belangrijker.
De meest bekende statistieken hebben we op een rijtje voor je gezet:
- Engagement: denk aan likes, reacties, aantal keren gedeeld en engagement rate.
Awareness: aantal vertoningen en het bereik. - ROI (return on investment): conversiewaarde. Een conversie hoeft niet alleen een verkocht product te zijn. Het kan ook het invullen van een contactformulier zijn of het downloaden van een e-book. Net wat voor jouw bedrijf interessant is.
- CTR (de click through rate): het aantal klikken/vertoningen.
Doelgroepen
Door te evalueren, kun je de doelgroep blijven optimaliseren. Dit is vooral fijn wanneer je LinkedIn advertentie nog een hele brede doelgroep heeft. Door de doelgroepen te analyseren op prestaties, kun je de doelgroep specifieker maken en zo gerichtere advertenties maken en betere resultaten behalen.
Optimaliseren door middel van A/B testen
Wil je heel specifiek weten welke vorm van LinkedIn Ads het beste bij jouw doelgroep scoort? Dan adviseren we je om je advertenties te A/B testen. Je draait twee advertenties en vergelijkt de resultaten. Wat werkt wel en wat werkt wat minder goed? Deze inzichten neem je dan mee naar je volgende campagne. Zo maak je het steeds beter en effectiever.
Hopelijk scoort jouw advertentie met deze uitleg nog beter. Veel succes met het inrichten van je LinkedIn Ads. En wil je ook op een organische manier beter gevonden worden? Vergeet dan de kracht van SEO niet.