Een nieuwsbrief wordt binnen organisaties vaak gebruikt om intern en/of extern te kunnen communiceren. Om een goede nieuwsbrief te maken is het van belang dat de lezer centraal staat. Speel in op de behoeftes van je doelgroep en verleid lezers met een krachtige call-to-action. Wil jij een goede nieuwsbrief maken en versturen? Lees dan eerst onderstaande tips!
Tip 1. Bedenk een pakkend onderwerp
Het eerste dat de ontvanger zien zien, is de onderwerpregel van de nieuwsbrief. Voor een succesvolle nieuwsbrief is het essentieel om de ontvanger nieuwsgierig te maken. Bedenk daarom een pakkend onderwerp die de lezer nieuwsgierig maakt. Dit kan bijvoorbeeld door een korte vraag te stellen. Let erop dat de onderwerpregel niet te lang wordt, anders valt de tekst gedeeltelijk weg in de inbox.
Tip 2. Vermijd té commerciële tekst
Een nieuwsbrief is ontzettend effectief om naar je doelgroep te communiceren over nieuwe diensten en/of producten. Maar let erop dat je niet té commercieel schrijft. Je eigen diensten of producten de hemel in prijzen werkt namelijk contraproductief. Wees daarom kort, krachtig en bovenal duidelijk. Maar let op: niet té commercieel.
Tip 3. Verleid de lezer met CTA’s
Ga je een nieuwsbrief opstellen? Dan is het uiteraard van belang om lezers te verleiden om actie te ondernemen. In eerste instantie verleid je de ontvanger al met een pakkende onderwerp, maar vervolgens is het van belang om de aandacht van de lezer vast te houden. Gebruik daarom prikkelende kopteksten, houdt de tekst overzichtelijk en zorgt voor sterke call-to-actions. Met een call-to-action geef je de lezer een klein duwtje in de rug om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld om een product te bestellen, een offerte aan te vragen of een adviesgesprek in te plannen.
Tip 4. Zorg voor een goede opmaak
Voor een goede nieuwsbrief speelt de inhoud natuurlijk een belangrijke rol, maar het oog wil ook wat. Zorg daarom voor een goede lay-out in jouw huisstijl en zorg ervoor dat je bedrijfslogo goed zichtbaar is. Dit maakt je nieuwsbrief herkenbaar voor de lezer en dat geeft vertrouwen.
Tip 5. Analyseer de resultaten
Meten is weten. Ook als het gaat om het versturen van nieuwsbrieven. Als je het resultaat meet, dan weet je precies wat het resultaat is én misschien wel belangrijker: hoe je dit resultaat kunt verbeteren. Track daarom altijd je resultaten bij het versturen van een nieuwsbrief!