Personeelswerving uitbesteden? De voor- en nadelen op een rij

Stel: je bedrijf is groeiende en/of je wil je dienstverlening uitbreiden. Wat doe je? In beide situaties is het werven van personeel een antwoord. Echter, een mogelijke volgende vraag die hieruit voortvloeit, is: ga je deze personeelswerving uitbesteden of niet? In dit artikel bespreken wij dat onderwerp en zetten we de overwegingen die daarbij komen kijken, en de voor- en nadelen die hieruit voortkomen, voor je op een rij.

Een onderschatte taak

Het werven van personeel is een onderschatte taak. Zeker op een krappe arbeidsmarkt is dit een intensief traject. In de meeste ondernemingen wordt personeelswerving gedaan als extra taak naast de huidige werkzaamheden. Zo beschikken de wat kleinere bedrijven onder ons niet over een HR-afdeling, waardoor de werving en selectie in veel gevallen zelfs wordt gedaan door de leidinggevende van de betreffende afdeling die om personeel zit te springen. Daar komt bij dat de ruime keuze aan kanalen en met de technologieën die beschikbaar zijn, het werven van personeel er niet makkelijker op is geworden. Opeens heb je te maken met verschillende vakgebieden, waaronder (online) marketing, technologie en automatisering, big data en recruitmenttools – denk aan videopitch – maar ook privacy wetgeving, arbeidsmarktcommunicatie en contractenrecht. Om die reden kan het uitbesteden van personeelswerving een oplossing zijn.

Het inschakelen van een uitzendbureau

Als je van plan bent personeelswerving uit te besteden, is het raadzaam om een aantal zaken te overwegen. Een van die overwegingen is tijdsbesparing. Zo kan het voor jou als bedrijf efficiënter zijn om bijvoorbeeld een uitzendbureau logistiek in te schakelen voor de functie van logistiek medewerker omdat zij door hun expertise en ervaring sneller kunnen werken. Een uitzendbureau weet hoe je de juiste kandidaten kunt bereiken, waar je bij de selectie van personeel allemaal op moet letten en hoe je een goed sollicitatiegesprek voert. Voordeel: check! Aan de andere kant ken jij als ondernemer het bedrijf op jouw duimpje, beter dan een uitzendbureau, en weet je als geen ander wie daarbinnen goed zou passen.

Kosten

Een andere overweging die je moet maken, is een kostenoverweging. Vanzelfsprekend vraagt een uitzendbureau om een geldelijke tegenprestatie voor haar geleverde diensten. Dit is soms een vast bedrag, maar meestal is het een percentage van het bruto uurtarief. Nadeel: check! Want door personeelswerving niet uit te besteden, voorkom je dat je deze kosten moet betalen.

Groot netwerk

Vergeet niet dat het zelf werven en selecteren van personeel een tijdrovende aangelegenheid is. Je kent dat spreekwoord wel: tijd is (ook) geld. Een uitzendbureau beschikt over een dusdanig groot netwerk met potentiële werknemers, die jij als ondernemer vaak niet hebt. Met zo’n groot netwerk is de kans aanzienlijk dat in korte tijd hierbinnen de juiste kandidaat gevonden wordt en dat is een voordeel. Echter, veel uitzendbureaus zijn gespecialiseerd in een bepaalde specifieke branche en dat kan een nadeel zijn. Tenzij je kiest voor een uitzendbureau die specifieke kennis heeft van jouw branche natuurlijk!

Ook interessant..

Meest populair