4 redenen om relatiegeschenken binnen jouw bedrijf toe te passen

Relatiegeschenken zijn bijna niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Hoewel veel bedrijven al de kracht hebben ondervonden van het relatiegeschenk, zijn er ook nog genoeg bedrijven die met vragen zitten. Want waarom zou je een relatiegeschenk geven? Levert dit niet alleen maar extra kosten op voor het bedrijf? Wat is de nut en noodzaak hiervan? Is het je echt geld waard om relatiegeschenken te kunnen bieden? Al deze vragen kunnen we met een dikke ‘ja’ beantwoorden. Relatiegeschenken van bijvoorbeeld IgoPromo bevatten precies wat jij nodig hebt om contacten binnen het bedrijf te herstellen, verbeteren en te behouden. De kracht van relatiegeschenken is ongekend en kan jouw bedrijf daadwerkelijk naar een hoger niveau tillen.

Nog altijd niet overtuigd? In dit artikel geven we 4 redenen om relatiegeschenken binnen jouw bedrijf toe te passen.

1. Het blijft veel langer onder de aandacht

Hoeveel geld geef jij maandelijks uit aan advertenties in de krant of online? Natuurlijk levert dit ook wel het nodige op, maar zorgt dit er écht voor dat je niet in de vergetelheid raakt? Bedenk goed dat dergelijke advertenties vaak maar tijdelijke extra aandacht opleveren. Zodra de advertentie weer wordt vervangen door andere bedrijven, zal jij wegzakken in de vergetelheid. Met relatiegeschenken is dit anders. Hierbij investeer je in de contacten die je al binnen het bedrijf gelegd hebt. Bijvoorbeeld met oude klanten of collega-bedrijven die nog wel eens willen helpen. Door een tastbaar geschenk te geven (denk bijvoorbeeld aan een mok bedrukken), geniet je van maanden- tot jarenlange aandacht.

Een praktisch cadeau die de relatie daadwerkelijk dagelijks, wekelijks of maandelijks kan gebruiken. Iedere keer als hij of zij de mok gebruikt of de paraplu opsteekt, wordt hij herinnerd aan jouw bedrijf. Dat geldt ook voor andere mensen die het relatiegeschenk zien. Zo creëer je eenvoudig een sterkere relatie én naamsbekendheid. En vooral dat laatste levert heel veel op. Wanneer mensen bij het zien van het logo van jouw bedrijf direct weten wie jij bent of welke producten je verkoopt, dan heb je het goed gedaan. Naamsbekendheid wekt vertrouwen en levert dus uiteindelijk ook meer winst op.

2. Relatief voordelig

Een van de belangrijkste reden voor het geven van relatiegeschenken is dus de wijze waarop je meer naamsbekendheid voor je bedrijf creëert. Het is dus een vorm van marketing. Tegelijkertijd is het een relatief voordelige vorm van marketing. Een advertentie plaatsen is over het algemeen een stuk duurder dan een paar duizend pennen of mokken bedrukken. Bovendien kan het ook nog eens veel meer impact hebben. Een ludieke marketingstunt dus die jou heel veel kan opleveren. Je kunt het immers zo duur maken als je zelf wilt. Hierdoor is het voor ieder bedrijf een geschikte marketingtool.

3. Ook de concurrentie doet het

Toegegeven, meestal is dat niet zo’n goed argument. Toen je jong was, hoorde je al: “als hij in de sloot springt, spring je er toch ook niet achteraan?”, in dit geval klopt het echter wel. Het zou namelijk zonde zijn als je de concurrentie in bepaalde dingen niet zou volgen. De concurrentie is niet alleen je grootste ‘vijand’, maar biedt ook waardevolle informatie. Door bijvoorbeeld te kijken naar de site van jouw grootste concurrent en de wijze waarop zij met hun klanten spreken, kun jij ontdekken waarom zij wellicht beter scoren dan jouw bedrijf.

Inmiddels doen heel veel bedrijven aan het geven van relatiegeschenken. Waarschijnlijk jouw grootste concurrenten ook. Wanneer jij dit niet doet, levert dit hun direct weer een betere positie op binnen de huidige markt. Daarom is het beter om ook met deze trend mee te doen en zo geen waardevolle contacten mis te lopen.

4. Relatiegeschenken voor medewerkers

Het is niet alleen belangrijk om relatiegeschenken voor externe relaties te geven, maar juist ook om de mensen binnen jouw bedrijf een extra duwtje in de goede richting te geven. Een bedrijf kan niet zonder haar medewerkers. Wanneer de medewerkers niet goed kunnen aarden in de werkomgeving of zich ongewaardeerd voelen, dan zal dit zich ook uitten in een slechtere arbeidsproductiviteit en misschien zelfs een slechter eindproduct. Daarom is het van levensbelang voor jouw bedrijf om je medewerkers regelmatig een teken van waardering te geven. Bijvoorbeeld door relatiegeschenken weg te geven.

Ook interessant..

Meest populair