Schoonmaken in de horeca: 3 gouden tips

Schoonmaken wordt vaak als noodzakelijk kwaad gezien. Het is een klusje dat er nou eenmaal bij hoort. Het wordt echter anders wanneer dit van essentieel belang is voor het wel en wee binnen je bedrijf. Hoewel schoonmaken in alle sectoren van belang is, is dit nog een tikkeltje belangrijker in de horeca. Voordat je een schoonmaakbedrijf Groningen inschakelt, ben je wellicht wel benieuwd wat dit betekent voor jouw bedrijf. Waar moet de schoonmaak binnen de horeca aan voldoen? In dit artikel zetten we drie gouden tips op een rij.

1. Schakel professionals in

Natuurlijk moeten de hygiëneregels ook door de medewerkers in de horeca goed in acht worden genomen. De schoonmaak houdt niet op. Dit wordt voortdurend tussen de bedrijven door gedaan. Dit betekent echter niet dat er niet extra aan gewerkt kan worden. Naast de dagelijkse schoonmaakwerkzaamheden is het bijvoorbeeld ook goed om deskundigen in te schakelen. Al is het maar om aan de algemene richtlijnen te voldoen. Kies bij voorkeur voor een schoonmaakbedrijf dat ervaring heeft in de horecasector. Zij weten precies aan welke punten er voldaan moet worden. Wanneer je kiest voor professionele schoonmaak, weet je dat de hygiëne in de basis goed zit en dat je hier ongelooflijk veel tijd mee kunt besparen.

2. Schaf de juiste materialen

Daarnaast is het ook van belang dat de juiste materialen worden aangeschaft. Hierdoor wordt de schoonmaak niet alleen makkelijker, maar ook effectiever. De producten ruiken goed, maken snel en effectief schoon en dat wordt niet alleen gewaardeerd door de medewerkers, maar ook door de gasten. Verdiep je daarom in de schoonmaakproducten die momenteel worden verkocht en die aan de strenge eisen in de horeca voldoen. Bespaar nooit op hygiëne.

Iets waar tegenwoordig ook steeds meer op wordt gelet is duurzaamheid. Zijn de producten die worden gebruikt wel duurzaam genoeg? Denk hierbij aan het plastic afval dat wordt gecreëerd en of producten herbruikbaar zijn. Richten ze wel of geen schade aan het milieu aan? Allemaal dingen om bij stil te staan, zodat je ervoor kunt zorgen dat enkel de beste en meest duurzame producten worden gebruikt. Dat helpt niet alleen bij de schoonmaak, maar ook bij het imago van jouw onderneming.

3. Breng iedereen op de hoogte van de richtlijnen

Het is onmogelijk om alle hygiënerichtlijnen na te streven als niet iedereen van de regels op de hoogte is. Daarom is het van belang dat alle medewerkers hiervan op de hoogte zullen zijn. Al vanaf het begin af aan moeten zij getraind worden in het naleven van de regels. Zorg er ook voor dat er meerdere leidinggevenden zijn die hierop kunnen toezien.

Is voor iedereen duidelijk waar aan gedacht moet worden bij de schoonmaak? Nee? Zorg dan ook voor afvinklijsten, zodat men dagelijks kan zien wat er gedaan moet worden en of dit daadwerkelijk is uitgevoerd. Dit helpt de medewerkers beter inzien wat er nodig is en welke maatregelen er allemaal getroffen moeten worden.

Ook interessant..

Meest populair