Een SEO-specialist inhuren: waar moet ik rekening mee houden?

Het uitkiezen van een SEO specialist is geen gemakkelijke taak. Dit komt doordat er weinig tot geen officiële accreditaties beschikbaar zijn voor deze specialisme. Een SEO specialist hoort multidisciplinair te werken te gaan. Er zijn namelijk belangrijke aspecten die meewegen in de vindbaarheid van een website op het gebied van content, techniek én linkbuilding. In dit artikel bespreken we deze 3 disciplines en waarom een SEO specialist dit alle drie moet meenemen in elk project.

Content (on-page SEO)

Content is king wordt ook wel gezegd. Dit klopte 10 jaar geleden al en is anno 2020 nog even relevant. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat het lukraak content schrijven en publiceren niet (meer) afdoende is. Unieke en degelijke content is belangrijker dan ooit.
Het is van belang om vooraf een gedegen contentstrategie op te stellen en deze ook consequent uit te voeren.

Iedere landingspagina telt en kan veel relevante bezoekers opleveren. Bij het schrijven van een landingspagina moet het zoekwoord waarvoor je hogerop wilt komen correct worden verwerkt. Denk hierbij aan de standaard on-page SEO factoren zoals headers, metadata en alt-teksten. Daarbij is het van belang om de zoekintentie van de zoeker in je achterhoofd te houden bij het schrijven van de pagina. Een vraag zoals “beantwoord ik met mijn pagina de vragen van de zoeker?” helpt bij het schrijven van deze landingspagina. Hiervoor is een content strategie zo van belang.

Het technische aspect van een SEO specialist

Waar de content van een pagina vaak het zwaarst meeweegt bij kleine websites, is de techniek “king” bij grotere en e-commerce websites. Een SEO expert zal in de meeste trajecten beginnen met een globale technische website analyse. Belangrijk bij de technische kant van SEO is om de manier waarop Google een website crawled in je achterhoofd te houden.

Allereerst crawled Google over een pagina. Een gedeelte van deze pagina wordt direct geïndexeerd. Uit deze index komen links naar andere documenten (vaak wordt uit een HTML document naar HTML, CSS en JS bestanden gerefereerd voor meer informatie). Deze links komen in de ‘crawl queue’ terecht. De queue is een lijst welke is gevuld met URL’s die door de downloader moeten worden doorzocht. Dit is ook gelijk de voornaamste methode van Googlebot om nieuwe pagina’s te ontdekken, hij gebruikt links zoals bezoekers dit ook doen.

De technische opbouw van een website kan worden gebaseerd op de manier van crawlen van Google. Denk aan verschillende rankingsfactoren zoals interne links, website snelheid en mobiele vriendelijkheid.

Linkbuilding (off-page SEO)

Off-page SEO is alles wat de SEO specialist doet rondom de website. Denk hierbij aan het verzamelen van reviews, het verkrijgen van links van andere websites en het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf. Waar content en techniek de symbolische richting is van de website, is linkbuilding de drijfveer.

Linkbuilding is het verkrijgen van links van andere websites. Deze links geven autoriteit aan je website waardoor je sneller in de zoekmachines hogerop kan komen.

Je kunt dus eigenlijk aan Google laten zien dat andere websites over jouw website schrijven. Dit laat zien dat jouw content zo waardevol is, dat andere websites dit willen delen met hun bezoekers. En dit doen ze door middel van een hyperlink naar jouw website: linkbuilding. Om kwalitatieve links te verkrijgen raden wij linkbuilding uitbesteden bij een SEO specialist aan.

De combinatie

Uiteindelijk is het lastig om te zeggen of een van de drie elementen zwaarder weegt dan een ander. Het verschilt per website, branche en doelstelling van de website. Bij een complete SEO-strategie is het van belang om aan alle drie de elementen te denken. Op deze manier kan het maximale uit je SEO gehaald worden. Iedere SEO specialist hoort op deze multidisciplinaire manier naar SEO te kijken en zo een website op ieder vlak vooruit te helpen.

Ook interessant..

Meest populair