Sociale netwerken zijn niet meer weg te denken uit ons leven. We delen foto’s op Instagram en Snapchat, maken gebruik van Facebook om bijzondere momenten te delen met vrienden en familie, enzovoorts. Ook Whatsapp en Telegram zijn voorbeelden van sociale kanalen, waarmee we met elkaar in contact blijven. Het gebruik van deze sociale netwerken is niet alleen onder particulieren explosief gegroeid in de laatste jaren. Ook zakelijke partijen maken steeds vaker gebruik van deze kanalen. Niet voor niets zoekt men vaker naar mogelijkheden om social media marketing in te zetten. Welke opties heb je hierbij? In dit artikel lees je er meer over.
Interactie opzoeken met de doelgroep van je bedrijf
De flink toegenomen concurrentie op het internet, maakt dat je consumenten aan je merk en bedrijf wilt binden. Des te sterker de binding, des te groter is de kans dat een consument nog eens terugkeert. Is er geen binding, dan kiest de consument een volgende keer net zo lief voor de concurrent. Een van de mogelijkheden om de binding tussen je bedrijf en de klant te verbeteren, is het opzoeken van interactie door het inzetten van social media marketing. Sociale kanalen helpen je hierbij! Deel een bericht op Facebook of Instagram, waarin je een nieuw product of een aantrekkelijke actie deelt. De kans bestaat dat je klanten de actie delen of een nieuw product “leuk vinden”. Ze worden herinnerd aan je bedrijf.
Vergroot je bereik met social media marketing
Niet alleen herinnert een post op sociale kanalen je klanten aan je bedrijf. Ook leidt dit tot een explosieve groei van je bereik. Op het moment dat iemand op een bericht reageert, zien diens vrienden het bericht immers ook op hun tijdlijn. Het leidt ertoe dat je het aantal contactmomenten met potentiële klanten sterk vergroot. Wist je dat een consument gemiddeld zeven van deze momenten nodig heeft, voordat deze een aankoop doet in je winkel? Het toont aan hoe belangrijk het is om interactie te hebben. Interactie kan ook een moment van herkenning zijn, wanneer een potentiële klant je logo voorbij ziet komen. Social media marketing is een goede manier om je merk of bedrijf onder de aandacht te brengen bij je doelgroep.
Houd er rekening mee, dat het cruciaal is de doelgroep aan te spreken. Zorg dat geplaatste berichten de doelgroep zowel qua inhoud als qua vormgeving aanspreken. Een specialist in online marketing is absoluut aan te raden als je het maximale rendement uit je budget wilt halen. Vaak wordt er gewerkt met KPI’s, of wel kritieke prestatie-indicatoren.
Heel gericht adverteren op sociale kanalen
Een derde mogelijkheid die social media je biedt, is het heel gericht adverteren. Zowel op Instagram, als op Facebook en YouTube is het mogelijk om nauwkeurig te definiëren wie je advertenties zouden moeten zien. Om een verspilling van je social media marketing budget te voorkomen, is het cruciaal dat je vooraf bepaalt wat de doelgroep van je bedrijf of product is. Gaat het om jongeren? Wie zijn deze jongeren, welke interesses hebben ze bijvoorbeeld? Door de juiste doelgroep aan te spreken met je advertenties, is de kans op een succesvolle campagne veel groter dan wanneer je een advertentie onder de aandacht brengt van een heel breed publiek. Vergelijk de conversie van beide soorten advertenties eens. Wil je social media voor je bedrijf uitbesteden? Dan is dit social media marketing bureau in Meppel een goede keuze. Met dit bedrijf haal je alle benodigde kennis en ervaring in huis.