Heeft u een eigen bedrijf, dan bent u zeer waarschijnlijk wel bekend met de termen b2b marketing en b2c marketing. Bij B2B zijn bedrijven de doelgroep. B2C richt zich op consumenten. Het logische gevolg is dat de marketing strategieën van B2B en B2C dan ook wezenlijk verschillen van elkaar. Maar hoe kunnen bedrijven hun B2B marketing strategie zo inzetten, om zo het meeste rendement uit hun strategie te halen?
Tip 1. Ga online!
Vaak wordt nog gedacht dat professionele kopers zich minder snel online zullen oriënteren en enkel voorkeur hebben voor persoonlijk contact met bedrijven. Dat is een misvatting. Ook professionele kopers begeven zich in eerste instantie online om de markt (en concurrerende bedrijven en prijzen) te verkennen voordat zij tot de daadwerkelijke aanschaf van een product of dienst over gaan. Het is als bedrijf zijnde dus van essentieel belang om de online zaken en online aanwezigheid goed op orde te hebben.
Tip 2. Doelgroep en kenmerken bepalen
Het is voor elk startend of reeds bestaand bedrijf van belang om de doelgroep en de bijbehorende kenmerken en behoeften te kennen. Inventariseer waar behoefte aan is, wat wil de bestaande klant en wat vindt een potentiële klant belangrijk? Ga na waarom deze laatste groep nog geen klant zijn. Manieren om hierover meer informatie te verzamelen zijn onder andere in gesprek gaan met je klanten, een klanttevredenheidsonderzoek laten afnemen of online data verzamelen.
Tip 3. Data verzamelen
Alle kennis over (potentiële) klanten en de markt is noodzakelijk wil je een goed lopende business starten of je bedrijf laten groeien en de concurrent voor zijn. Er zijn talloze manieren de juiste data te verkrijgen voor een gerichte marketing strategie. Neem iemand aan of huur iemand in. Een goed werkende en aantrekkelijke website is een must. Je kunt meer informatie halen uit het bezoekersgedrag van je klanten en nagaan waar men op afhaakt. Een link die niet werkt, een trage website of een die niet overzichtelijk is, zorgt er al snel voor dat bezoeker afhaken (en niet meer terugkomen). Hierin investeren is dus zeker de moeite waard!
Tip 4. Boeiende content
Zorg voor interessante content. Juist professionele kopers oriënteren zich eerst online. Dan is het belangrijk om zo kort en bondig mogelijk informatie te delen die voor uw klant relevant is. Waar is behoefte aan, wat biedt uw product of dienst waardoor de klant deze wel MOET aanschaffen. Een heldere uitleg over uw product of dienst is nuttig.
Filmpjes of beeldmateriaal van uw product of dienst kunnen ook bijdragen hieraan. Een content marketing bureau kan je helpen bij het opstellen van een content marketing strategie plan.
Tip 5. Leadgeneratie
Het doel van leadgeneratie is het verkrijgen van zoveel mogelijk contactgegevens van potentiële klanten. Door inzet van SEO kun je de werking van de website optimaliseren wat er toe kan leiden vaker via Google gevonden te worden. Dat leidt weer tot meer bezoekers op uw website. Eenmaal op de website, wilt u contactgegevens van potentiële klanten verkrijgen en dat kan bijvoorbeeld door korting te geven als men zich aanmeldt voor een nieuwsbrief of voor marketing e-mails met gerichte aanbiedingen.