5 tips voor het realiseren van meer sales

In markten waar steeds meer concurrentie ontstaat is het belangrijk om te zorgen dat je als bedrijf zijnde alsnog opvalt tussen de menigte in welke vorm dan ook. Wat voor unieke verkooppunten zorgen ervoor dat de klant voor jou dient te kiezen en niet voor één van je concurrenten binnen de sector? Hieronder 5 tips voor het realiseren van meer sales.

Tip 1: Ga op zoek naar de DMU

Ben jij op zoek naar manieren om je sales te optimaliseren of te verhogen in een oververhitte markt vol met concurrentie? Ga dan direct op zoek naar de DMU (decision making unit) oftewel de personen die in staat zijn om beslissingen te nemen binnen het bedrijf. Zo hoef je je niet langs talloze inkopers te wurmen, maar sla je de schakels over om direct spijkers met koppen te kunnen slaan met degene die daadwerkelijk het eindoordeel velt en de beslissingen neemt.

Tip 2: Meer focus

Probeer niet elke prospect die je maar kunt vinden te benaderen, maar ga voor kwaliteit. Kijk naar de prospects die daadwerkelijk op termijn iets voor jouw bedrijf kunnen betekenen en een meerwaarde kunnen vormen in plaats van de vele prospects waarvan je op voorhand al kunt voorspellen dat er niets zinvols uit gaat komen. Focus op een kleiner aantal serieuze prospects is waardevoller dan focus op de massa.

Tip 3: Wees slimmer dan de concurrent

Je sales optimaliseren door te weten hoe concurrenten binnenkomen bij prospects en wat hun aanpak is? Wees ze dan te slim af met een vooraf goed opgezet plan. Leg je plan duidelijk op tafel en schep betere en voordelige voorwaarden dan je concurrentie om de kans te vergroten dat ze voor jou zullen kiezen.

Tip 4: Breng structuur aan

Zorg voor structuur in de vorm van een vooropgezet template en de plannen die je voor wilt leggen aan klanten of prospects. Zo kun je samen met het sales team de aandacht verdelen en zorgen dat iedereen met dezelfde informatie klanten kan benaderen en na afloop door middel van het template ook de uitkomst van de gesprekken kan noteren, zodat hier in de toekomst een vervolg aan gegeven kan worden. Zorg dat iedereen binnen het team duidelijk op de hoogte is van zijn of haar taken, zodat je je aandacht zoveel mogelijk bij je eigen taken kunt houden.

Tip 5: Ga in gesprek

Ga voor een andere aanpak dan de meeste concurrentie. Ga niet direct op je doel af met het verkopen van je product of dienst, maar ga gewoon eens langs bij klanten of prospects om zaken vanuit de markt aan te horen. Wat zijn de problemen waar ze tegenaan lopen? En kun jij daar eventueel de oplossing voor bieden? Op die manier hebben zij niet het idee dat je zaken opdringt, maar meer dat ze gehoord worden en er actief meegedacht wordt naar het oplossen van problemen.

Ook interessant..

Meest populair