Werk je bij een bedrijf of heb jij medewerkers in dienst? Lees wat een online leerplatform kan bieden en waar je bij je keuze rekening mee kunt houden.
De laatste jaren hoor je steeds meer over online leerplatformen. Logisch, als je bedenkt wat er allemaal mogelijk is. Je kunt vanaf iedere plek leren, dus ook bij thuiswerken of hybride werken (deels thuis en deels op kantoor) hoeft dat je opleiding of cursus niet stop te zetten. Daarnaast kun je in je eigen tijd en snelheid leren, waardoor je ook die limitatie niet meer hebt. Tot slot kun je makkelijk continu kennis opfrissen met trainingen. Voor bedrijven is het investeren in kennis met een online leerplatform veel toegankelijker geworden.
Wat is het verschil tussen de oplossingen in leerplatformen?
Wanneer je kijkt naar de bestaande leerplatformen, dan valt bijvoorbeeld LinkedIn Learning op. Er is een breed aanbod aan cursussen, maar het sturen op wat iemand leert, is lastig. Daarnaast is een optie die bedrijven overwegen, een learning management system (LMS) aan te schaffen. Hierin kunnen ze wel sturing geven aan wat iemand moet leren, maar moet het bedrijf vaak zelf de leermiddelen er nog inzetten. Beide zijn dus, voor een goede ‘continuous learning’ flow niet handig. Het belangrijkste verschil in leerplatformen zit hem dus in sturing, rapportage en aanbod van lesstof.
Waarom niet losse cursussen aanschaffen?
In de hedendaagse wereld is kennis veel waard. Een losse cursus, zeker wanneer klassikaal gegeven door een docent of trainer, is duur. Met een leerplatform waar je de lesstof bij krijgt, bespaar je enorm op de losse kosten van cursussen. En met de corona pandemie is de vraag ook of het reizen naar cursussen, het samen zitten in een zaaltje en alle tijd die ermee verloren gaat, nog wel van deze tijd is.
Welke mogelijkheden zijn belangrijk bij een online leerplatform kiezen?
Op basis van wat zojuist genoemd is, zou je kunnen stellen dat je dus voor een online leerplatform moet gaan waar zowel de kennis inzit als een systeem. Je wilt als bedrijf een pad uitzetten om continu kennis up to date te houden en te verrijken. Zeker in snel veranderende sectoren als marketing en IT is kennis één van de USP’s van het bedrijf.