Je wilt graag je website (laten) vertalen, maar je hebt er verder totaal geen verstand van hoe je dat het beste kunt laten doen en hoe dit in zijn werk gaat. Wij helpen je graag verder met enkele tips in het artikel hieronder.
1. Vertaal alle elementen
Het is aan te raden om alle elementen op je website te laten vertalen. Laat dit doen door een erkend vertaalbureau zodat je er zelf geen tijd en moeite in hoeft te steken en het ook op een professionele manier wordt vertaald. Denk onder andere aan belangrijke elementen zoals titels, menu’s, links, omschrijvingen en de header en footer.
2. Zoektermen meenemen in de vertaling
Als je jouw website met zoekmachine optimalisatie hebt laten opmaken, om te zorgen dat je in de zoekmachine hoog eindigt, dan staan de zoektermen vaak al op de juiste manieren benoemd op je website, echter is dit een ander verhaal als je je website gaat laten vertalen. Doe dan opnieuw onderzoek om te kijken of de juiste trefwoorden goed benoemd zijn of dat deze aangepast dienen te worden. Kijk hierbij ook naar je doelgroep. Op wat voor zoekwoorden zoeken zij regelmatig, ook in het buitenland.
3. Juiste verwijzing interne links
Meestal heb je links op je website staan die verwijzen naar andere pagina’s. Zorg er zeker voor dat deze ook vertaald worden en gelinkt naar nieuwe vertaalde pagina’s. Het staat namelijk enorm slordig als dit niet het geval is en er in de links nog wordt verwezen naar oude pagina’s op je website die niet zijn vertaald of gedeelten die inmiddels niet meer bestaan.
4. Nieuw (sub)domein
Bespreek met degene die je website heeft gebouwd of vormgegeven of er wellicht gebruik moet worden gemaakt van een (sub)domein voor de nieuwe vertalingen. Heb je geen idee wat dit betekent? Vraag dit dan na bij een professional op het gebied van websites. Deze kan je hier ongetwijfeld alles over vertellen.
5. Content vertalen in meerdere talen
Heb je veel klanten in Portugal? Zorg er dan voor dat de website niet alleen wordt vertaald in het Engels, maar dat er ook een Portugese optie is om je website te bekijken. Zo kun je een stuk klantgerichter en klantvriendelijker je klant bedienen en zal de klant wellicht ook eerder geneigd zijn om serieus te overwegen om jouw product of dienst aan te schaffen.