Je hebt vast weleens gehoord van de term eHerkenning als je zelf ondernemer bent. Deze term wordt vaak gebruikt om in te loggen in bepaalde systemen van de overheid of andere beveiligde systemen. Maar er zijn diverse niveaus op eHerkenning beschikbaar. Hieronder meer informatie over het niveau eHerkenning en wat deze term precies inhoudt.
Wat is eHerkenning?
Wat is eHerkenning? eHerkenning is dus een digitaal identificatiemiddel waarmee je als ondernemer in kunt loggen op onder andere websites van de overheid en hiervan wordt het onderscheid gemaakt tussen diverse beveiligingsniveaus. Je kunt eHerkenning aanvragen als je ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel. Er zijn inmiddels vijf beveiligingsniveaus beschikbaar; 1, 2 en 2+, 3 en 4. Het eerste beveiligingsniveau is inmiddels al niet meer beschikbaar en voor het bezoeken en inloggen op websites van de overheid wordt meestal minimaal beveiligingsniveau 2 of 3 gevraagd.
Inloggen aan de hand van niveaus
Wil jij de belastingaangifte voor je bedrijf indienen of een jaarrekening deponeren? Dan is minimaal niveau 3 nodig om veilig in te kunnen loggen, alleen eenmanszaken kunnen nog steeds inloggen via een DigiD code. Het aanvragen van eHerkenning is niet kosteloos, maar als je eHerkenning alleen nodig hebt om je belastingaangifte in te dienen, dan kun je voor deze kosten compensatie aanvragen. Je kunt alle eHerkenning niveaus kopen. Indien je eHerkenning niveau 1 of 2 bezit, dien je voor eHerkenning niveau 3 dus bij te betalen. De kosten bedragen ongeveer 30 a 50 euro en loopt op naarmate het niveau toeneemt. Met niveau 3 kun je bij vrijwel alle websites en services inloggen waarvoor je niveau 1, 2 of 3 nodig hebt. Je kunt deze kosten aftrekken bij je belastingaangifte. Het aanvragen van een hoger niveau kan enkele werkdagen duren, dus als je het direct nodig hebt, zorg er dan van tevoren voor dat je een hoger eHerkenning niveau aanvraagt.
eHerkenning voor personeel
Indien je eHerkenning voor personeel aan wilt vragen, dien je dit per persoon aan te vragen. Per personeelslid kun je vervolgens ook kiezen wat de machtigingen per persoon zijn en tot welke zaken zij eventueel gemachtigd zijn om wijzigingen aan te brengen en of zaken in te dienen.
Een ander persoon of bedrijf machtigen
Wil je liever iemand anders je zaken laten behartigen of deze zaken uitbesteden? Dan dien je een ketenmachtiging aan te vragen, zodat iemand anders toegang heeft tot de zaken waar je eHerkenning voor nodig hebt en hier ook daadwerkelijk wijzigingen in kan aanbrengen of zaken in kan dienen namens jouw onderneming.
eHerkenning is dus zeker als ondernemer zijnde onmisbaar om ervoor te zorgen dat je online al je zaken veilig en op de juiste manier in kunt dienen, zoals je belastingaangifte of jaarrekening. Aangezien het enkele dagen duurt voordat je eHerkenning kunt gebruiken na de aanvraag voor jezelf of personeelsleden, is het raadzaam om dit tijdig te regelen. Na het aanvragen en ontvangen kun je jezelf of je personeelsleden dan vervolgens simpel toegang verschaffen tot de online diensten van overheidsinstellingen.