Werkgever moet meer laadplaatsen creëren

In de afgelopen vijf jaar hebben steeds meer Nederlanders de overstap naar elektrisch rijden gemaakt. De overheid probeert dit ook zoveel mogelijk te stimuleren door deze groep mensen extra fiscale voordelen te bieden. Helaas is elektrisch rijden nog lang niet voor iedereen mogelijk. Niet uit onwil, maar omdat het eenvoudigweg niet praktisch is. Bijvoorbeeld doordat er geen mogelijkheid is om op het werk te laden.

Er zijn heel veel oplaadpunten in Nederland, maar als deze niet in de buurt van je werk is, dan kan dit problemen opleveren. Elektrisch rijden wordt immers pas écht aantrekkelijk als je zowel thuis als op het werk kunt opladen en daardoor altijd met een volle accu kunt vertrekken.

In deze tijd – waarin we mensen steeds verder stimuleren om zo duurzaam mogelijk te leven – zouden werkgevers een belangrijke rol kunnen spelen. Zij zouden volgens velen eigenlijk verplicht moeten zijn om laadplaatsen te creëren. Inmiddels gebeurt dat in sommige situaties zelfs al. Een goede ontwikkeling, maar het vergt wel de nodige logistieke veranderingen voor ons ondernemers. Want wat zijn nu eigenlijk de regels met betrekking tot laadplaatsen? Ben je als werkgever echt verplicht om deze te bieden? En hoeveel moeten er dan zijn? Hier vertellen we meer over in dit artikel.

Is het verplicht?

Maar is het ook daadwerkelijk verplicht? Ja en nee. Er bestaan inmiddels al nieuwe regels met betrekking tot het aanbieden van laadplaatsen. Hierbij geldt dat bij nieuwe gebouwen en een ingrijpende verbouwing er ook gekeken moet worden naar de parkeergelegenheid. Zo is vastgesteld dat voor iedere tien parkeerplaatsen er minstens één laadpunt moet zijn. Daarnaast moet bij de aanleg van elke tien parkeerplaatsen er tevens voor gezorgd worden dat vijf daarvan mogelijk kunnen worden voorzien van een laadpunt. Die laadpaal hoeft er dan nog niet te zijn, maar deze moet op een later moment wel eenvoudig geplaatst kunnen worden. Hiermee probeert men zich alvast voor te bereiden op een toekomst van (nog) meer elektrisch rijden.

Niet verbouwd: wat nu?

Maar wat als er geen sprake is van een nieuwbouw of ingrijpende verbouwing? Zijn er dan nog altijd regels met betrekking tot het creëren van laadpunten? Zeker. Er moeten namelijk voorbereidingen getroffen worden voor de toekomst. Zo is inmiddels vastgesteld dat alle openbare locaties voor 2025 per 25 parkeerplaatsen één parkeerplek moeten reserveren als laadpunt.

Welk effect heeft dit?

Maar zijn deze regels wel echt zo effectief? Als we kijken naar de steeds groter wordende populariteit van elektrische auto’s lijkt het eigenlijk nog een beetje magertjes. Slechts één parkeerplek op 25 auto’s voor 2025? Dat is echt te weinig om medewerkers te stimuleren om meer elektrisch te rijden. Het zet geen zoden aan de dijk. Daar moet veel meer voor gebeuren. Als werkgevers echt willen inspelen op de groeiende vraag, moet er meer gebeuren. Daarbij moet er niet alleen afgegaan worden op de regels, maar moet er ook eigen initiatief genomen worden om zich alvast voor te bereiden op de toekomst. 

Ook interessant..

Meest populair